maanantai 28. syyskuuta 2009

Matkoilla

Viikonloppu vierähti minulla oikein mukavissa merkeissä kaukana asuvia blogiystäviä ja sukulaisiakin tapailessa. Kilometrejä kertyi 1322 ja jokainen ajettu kilometri on ehdottomasti kannattanut ajaa. Perjantaina puolenpäivään aikaan käänsin autoni keulan kohti pohjoista. Puolivälietappi oli Syvärin rannalla äitini lapsuudenkodissa, jossa ensimmäisen yön vietin. Illalla kyläilin sukulaisten luona, lenkkeilin, söin Syväristä pyydettyä kuhaa ja uimassakin kävin. Lauantaina ajelin läpi ruskassa loistavien henkeäsalpaavan kauniiden vaaramaisemien halki Eilan luo. Eilan kanssa jatkoimme matkaa kohtia Lankapirttiä, jossa tiesimme Matleenan meitä kovasti odottavan. Jännitystä ilmassa, sillä tapaisimmehan Eilan kanssa ensimmäistä kertaa blogiystämme Matleenan.
Lankapirtissä meitä odotti Matleenan meille laittama herkullinen lounas. Juttelimme, nauroimme, neuloimme,kahvittelimme, söimme Matleenan meille valmistamia herkkuruokia, lenkkeilimme Oulussa kauniissa, merellisissä maisemissa ja neulekuvasimme. Olimme sopineet tekevämme justiinsa sitä mikä kullakin hetkellä tuntui hyvältä ja tuota suunnitelmaa me sitten hyvin toteutimmekin. Arvatakkin voitte hauskaa meillä olleen:DNeuloimme yhteistyössä Eilan kanssa tuliaisiksi Matleenalle boleron; minä neuloin täällä etelässä ja Eila oli kovasti pohjoisemmassa hengessä mukana ja perillä Eila viimeisteli neuleen ompelemalla saumat ja päättelemällä langat. Neule valmistui suorastaan ennätysvauhtia. Olisi pitänyt ottaa reissuun kaikki kuvaamattomat ja langanpäiden päättelyä vaille valmiit neuleet mukaan niin olisivat valmistuneet ja tulleet kuvatuksi;) Ja kerrankin olisi ollut käytettävissä asiaan vihkiytynyt kuvaaja ja tässä tapauksessa kaksi kuvaajaa.

Malli: Novita syksy 2009
Lanka: Novita Chic mohair
Langanmenekki: 150g
Puikot: 7mm ja 8mm
Koko:Matleenalle sopiva

Saimme Eilan kanssa Matleenalta kävijäisiksi ihan juuri minua ja Eilaa ajatellen virkatut ihanat liinat. Saadessani Matleenalta virkatun liinan tiesin heti mihin sen kotonani sijoittaisin. Ensimmäinen homma olikin kotiin päästyäni laittaa liina paikoilleen. Liinan paikka on perintölipaston päällä, ihan kuin liina olisi virkattu juuri tuota paikkaa varten. Tuo liina on todellinen aarre, täynnä mukavia muistoja mukavasta vierailusta.

Saimme Eilan kanssa valita myös tiskirätit Matleenan mahtavasta lahjavarastosta. Minusta tuntuu etten raski noin kauniita liinoja tiskirätteinä käyttää.

Sunnuntaina iltapäivällä kävimme porukalla syömässä lounaan kiinalaisessa ravintollassa ennen kuin lähdimme Eilan kanssa ajelemaan kohti etelää. Sitten jätimme Eilan kanssa Matleenalle hyvästit halauksin ja vilkutuksin. Haikea oli lähteä, mutta haikeutta hälvensi suunnitelmamme tavata uudestaan. Kyllä mahtui paljon tapahtumaa, toimintaa ja juttua yhdessä viettämämme vuorokauteen. Meillä oli sellainen kolmen naisen neule-pälä-pälä;) Tämä viikonloppu taisi olla monella mullakin neulojalla varsin tapahtumarikas neuleretriitin ja vierailuiden merkeissä.

Matkalla etelään pysähdyimme Eilan kanssa karkkiostoksille Kempeleen kupessa olevalle ABC-huoltoasemalle, aseman pihasta pois ajaessamme navigaattorini olikin hakenut uuden reitin. Ajalimme kohti Iisalmeä Tyrnävän ja Kestilän kautta. Tie oli hyvä ja kulki ihan keskellä korpea. Minulle iski epäilys :"Mahtaako navigaattori ajattaa meidät Kajaanin kautta Iisalmeen?" Ei kuitenkaan onneksi sentään ajattanut , vaan teimme pikku koukkauksen pohjalaisessa avarassa peltomaisessa ja kainuulaisessa metsämaisemassa ennen kuin taas palasimme taas Oulusta Iisalmeen johtavalle isommalle tielle, jota pitkin olimme tulleetkin. Ajoaika ja kilometrit olivat koukkauksen kanssa melkolailla samat ja itseasiassa takaisin päin taidettiin ajaa vähemmillä kilometreillä. Tässä taisi olla tämän matkan kylmää hikeä nostattava seikkailuosio;)

Lähtiessäni Eilalta Iisalmesta seuraava etappi oli ennen Kuopiota sijaitsevassa Pöljän kylässä oleva Viitostupa, jossa tiesin olevan kaupan Pöljän kylää mainostavia t-paitoja;) Sellaiset oli ehdottomasti vietävä kotiin miesväelle tuliaisiksi. Kyseisiä t-paitoja olen yrittänyt ostaa perheen miesväelle lomamatkalla ja jostain ihmellisestä syystä on miesväki minulta t-paitojen ostamisen kieltänyt. Nyt ei ollut kieltäjiä matkassa;) Sunnuntaina olin yhdeksän jälkeen illalla jälleen kotona.

Oli ihana viikonloppu:) Kiitos teille kaikesta ystäväiseni Eila ja Matleena!

Anna kirjoitti...

Ihana matka! Bolero on kiva, pohdin juuri jotain paksummasta mohairista. Jospa tulisitte Tallinnaan, voisimme neuloa yhdessä ja käydä lankakaupassa!

Anonyymi kirjoitti...

Hieno t-paita. Itekin on tullu harvasen kerta ajettua Pöljän ohi, mutten oo tienny sieltä tommosia tuliaisia löytyvän :)

Hepsi kirjoitti...

Ihana reissu ja tapaaminen ollut teillä!

Pirena kirjoitti...

Minä jo tuosta teidän reissusta sainkin vähän etukäteistietoa. Arvaan, että oli mukavia muistoja jälkeenjättävä matka.

Eila kirjoitti...

Juu, kivaa oli ja ei kai voi kuin kiittää erittäin mukavasta seurasta!
Jäihän sulta mainitsematta kotimatkalta se suklaa...:(
Pojan koneella armollisesti pääsin piipahtamaan, meillä nääs se virus on vieläkin eikä uskalleta enää käyttää ennen kuin "tohtori" lähipäivinä koneen kuntoon laittaa.
Ihan haikein mielin reissua muistellen...

Seijasisko kirjoitti...

Hieno tapaaminen ja ihania kuvia. Hauska tuliainen miehelle.:D

Päivi, Lankakomero kirjoitti...

Mielenkiintoinen viikonloppu teillä on ollut! Tuollaisen lipaston huolisin minäkin, upea.

Tupuna kirjoitti...

Kuulostaa olleen kiva reissu. :)

Omistat hienon lipaston ja näyttää olevan samanlainen kello lipaston päällä kuin minullakin.

MariL kirjoitti...

Kaunis tuo tekemänne bolero! :)

Äipän touhut kirjoitti...

Heippa, sinulla ja Eilalla on ollut mielenkiintoinen viikonloppu. Olet liikkunut minulle tutuissa maisemissa. Elokuun lopulla kävimme oulussa veljeni luona kyläilemässä ja Kajaanissa isäni luona. Hyvä alkavaa viikkoa sinulle ja perheellesi.

Irina kirjoitti...

Voin vain kuvitella,kuinka mukavan viikonlopun vietitte keskenänne! Ja kauniita lahjoja saitte ja annoitte! Hyvää viikon jatkoa!

Marleena kirjoitti...

Ihanat lahjat puolin ja toisin.
Minäkin voin kuvitella, kuinka mukavaa teillä on ollut!
Mitäs miesväki tykkäsi Pöljästä???

Marjut kirjoitti...

Teillä on ollut kiva viikonloppu! Täytyy pitää Viitostupa mielessä, kun seuraavan kerran siitä ohi ajelee;)

intsu kirjoitti...

Kiva viikonloppu teilläkin,niinkuin minullakin Seijasiskon kanssa! Tää näissä blogeissa on niin ihanaa,kun tavataan livenäkin ja tullaan ystäviksi. Minä sinuakin muka enempi tunnen,kun Tarja äipän touhuista on kertonut sinut tuntevansa. Mä Tarjan olen tuntenut vasta toista vuotta,kun muutti näille seuduille asumaan.

Villa Lankala kirjoitti...

Anna: Matka oli ihana:) Paksumpaa mohairlankaa kannattaa ehdottomasti kokeilla boleroon, toimi tuossa mallissa oikein.

Matka Tallinaan on harkinnassa:)

Mustikka: Kannattaa poiketa Pöljässä;)

Hepsi: Niin Oli:)

Pirena: Mukavaa oli:)

Eila: Kiitos myös itsellesi:) Mie pesin sen pois, joten sitä on enään turha murehtia. Toivottavasti konella ei ole paha pipi.

Seijasisko:Kaikki hauskaa:)

Päivi,Lankakomero: Antiikkihuutokaupoissa olen muutamia samanlaisia nähnyt ihan kohtuuhintaan.

Tupuna: Reissu oli kiva:) Tuo kello on miehen valmistujaislahja.

Mari: Kiitos!

Äipän touhut: Oli mukava viikonloppu:) Aivan, nyt muistin seudun olevan myös sinulle tuttua.

Hyvää viikkoa myös teille!

Irina: Oli ihan joulu fiilis:)
Mukavaa viikkoa sinulle!

Marleena: Sanos muuta:)
Miesväki arvasi, että saavat Pöljä-paidat tuliaisiksi ja nauruahan paidat aiheutti miesväessä. Hyvät autotallipaidat! On KTM:n väritkin;)

Marjut: Mukava reissu ja Viitostuvalla kannattaa piipahtaa;)

Intsu: Sanoppas muuta:) Sinne pohjanmaallekin on ollut suunnitelmissa tulla Tarjaa katsomaan yhdessä blogittoman ystävän kanssa.

Matleena kirjoitti...

Voi miksi Blogger ei ole minulle ilmaissut sinun päivittäneen, blogilistalta vasta huomasin. :( Mutta kiva oli nytkin lukea ja muistella, oli meillä niin mukava neulepälä-pälä. Muistelua on riittänyt, kun olen miehelle kertonut viikonlopustamme hänen palattua eilen illalla hirvijahdista. Kiitos mukavasta viikonlopusta!

Näyttää liina tosiaan passelilta tuohon lipaston päälle. ;)

Matleena: Tuo Mr. Blogger on oikutellut aika rankasti viime päivinä:(

Meillä oli mukava neulepälä-pälä:) Minäkin olen perhelle sitä hehkuttanut:) Kiitos itsellesi vieraanvaraisuudesta ja ihanasta kävijäislahjasta!

Liina on kuin tuohon lipaston päälle tehty:)

Samma kirjoitti...

Kivan oloinen reissu!
Pieti irtiotto arjesta piristää aina kummasti :)

Unknown kirjoitti...

Ihana reisuu teillä olikin, eilen vaihdettiin siitä muutama sananen Eilan kanssa meitin kylän neuletapaamisessa !
Ajelit meidän ohi Iisalmestä Pöljälle *virn*
Seuraavan kerran kun liikut täällä päin, olisi kiva tavata !

Anna kirjoitti...

Hei! Blogissani on jotain sinulle:)

Nna kirjoitti...

Hauska lukea tapaamisestanne eri näkökulmista. Reissunne kuulostaa hauskalta.

Villa Lankala kirjoitti...

Samma: Meillä oli kiva reissu:)
Irtiottot...:DDD

Lettu: Meillä oli ihana reissu:)
Ja mielessäni oli siellä suunnalla liikkuessani ne "neulojaisten neulojaiset";D.

Anna: Kiitos!

Nna: Meillä oli kiva reissu:)

Pirjo kirjoitti...

Kuulostaa mukavalta reissulta! En tiedä, oletteko tutustuneet ihan netissä, mutta olen jo huomannut, että neulomisjutuissa liikkuu mukavia ihmisiä - jopa ystäviä saa. Kaunis bolero!

Villa Lankala kirjoitti...

Pirjo: Reissu oli mukava:) Ollaan tutustuttu toisimme neulebloggailun kautta. Neulojat on mukavia ja muutamia ystäviä minäkin olen tätä kautta löytänyt:)